חניכיים הם ריקמה רכה וורודה שעוטפת את העצם סביב שורשי השיניים.

מחלות חניכיים נעות על הספקטרום של מחלה קלה בשולי החניכיים ועד נזק משמעותי למנגנון האחיזה של השן שעלול לגרום לנפילתה מהפה.

דלקת חניכיים ראשונית –gingivitis   תתבטא באודם ובנפיחות בשולי החניכיים ודימום בזמן צחצוח.דלקת זו נגרמת עקב הגיינה לקויה.ציחצוח קפדני יחזיר את החניכיים למצבם הבריא תוך ימים אחדים.

דלקת חניכיים כרונית periodontitis –  היא  "הרוצח השקט של השיניים ".היא לרב לא כואבת וגורמת להרס סיבים שאוחזים את שורש השן בעצם .מדי פעם בהתפרצויות חריפות של המחלה יכול להיות כאב. אם זה קורה "רוצו " לרופא שיניים לקבלת טיפול. רק ניקוי יסודי מלווה בתרופות לפי הצורך יעצור את הרס העצם המהיר. עם הזמן ועם חוסר טיפול יופיעו כאבים ללעיסה וניידות הולכת וגוברת עד לאובדן השן.

לכן חשוב להקפיד על מניעה

• צחצוח קפדני אחרי הארוחות בבוקר ובערב כולל חוט דנטלי או מברשות/ קיסמים בין השינייים. אסור להפעיל כח רב בציחצוח –זה גורם לנסיגת חניכיים.
  • ניקוי שיניים במרפאה מדי חצי שנה או יותר בהתאם להוראות הרופא.רק ניקוי מקצועי יכול להסיר אבנית ורובד בתוך החניכיים. אפשר להעזר במשחת הרדמה לחניכיים ובזריקת אלחוש, בהיפנוזה ו בגז צחוק.
  • בדיקת חניכיים מקיפה פעם בשלוש שנים או לעיתים קרובות יותר לפי הצורך .בבדיקה זו אני מודדת עם "סרגלון " את המרווח החופשי בחניכיים. מרווח של עד 3 מ"מ נחשב תקין.

הגורם למחלת חניכיים  הוא רובד חיידקים והפרשותיהם המצטברים על השיניים.  הרובד שסופח סידן מהרוק מתגבש לאבנית. תגובת הגוף לעומס החיידקי הזה היא תהליך דלקתי, שהורס את החניכיים והעצם. המחלה עולה בשכיחותה עם העליה בגיל,אך גם בגיל ההתבגרות קיימת מחלת חניכיים אגרסיבית.

גורמי סיכון  למחלת חניכיים הם עישון, סכרת, שינויים הורמונליים כמו בהריון, תרופות הגורמות לירידה בזרימת הרוק או תרופות שגורמות לנפיחות חניכיים, מחלות כמו סרטן ,AIDS והטיפול המקובל בהם,נטיה משפחתית למחלות חניכיים.

כדאי לפנות לטיפול בחניכיים   אם גיליתם

• נפיחות בחניכיים
  • דימום בציחצוח או באכילה
  • רגישות למגע בחניכיים
  • ריח רע מהפה
  • כאב בלעיסה
  • שיניים ניידות
  • רגישות בשיניים
  • נסיגת חניכיים

מהו הטיפול במחלות חניכיים?
הטיפול יקבע על פי חומרת הממצאים בבדיקת החניכיים.

במידה והמרווח החופשי בחניכיים הינו עד  5 מ"מ זו מחלה התחלתית. המרווח העולה על 3 מ"מ מכונה כיס חניכיים. מומלץ להגיע לניקוי במרפאה פעם בשלושה חודשים.

אם הכיס הינו מעל 5 מ"מ זו מחלה מתקדמת יותר הדורשת ניקוי עמוק.  הניקוי העמוק נעשה ברבעי פה תחת הרדמה מקומית כך שניתן לסלק אבנית ורובד תת חניכיים בהקפדה יתרה. בנוסף משתמשים בטיפול תרופתי לתוך הכיסים. אני משתמשת בפריוצ'יפ ובארסטין.  פריוצ'יפ הינו נשא עם חומר אנטי חיידקי בשם כלורהקסידין גלוקונט. הנשא מתפרק במשך שבוע ומשחרר לאט לאט את החומר הפעיל. כתוצאה אוכלוסית החיידקים המזיקים בתוך הכיס קטנה,הגוף מפחית את התגובה הדלקתית, מה שמאפשר לרקמות החניכיים והעצם להשתקם.  ארסטין  –  מיקרוקפסולות המכילות אנטיביוטיקה בשם מינוציקלין . משך השיחרור המושהה הוא 3 שבועות. הטיפול התרופתי מתאים  גם למחלת חניכיים של שתלים periimplantitis . המשך הטיפול בכיסים יקבע במפגש המעקב בהתאם לשיפור במצב הכיסים.

אם מתגלות התפרצויות חריפות של מחלת החניכיים תוך התדרדות בעומק הכיסים ניתן להעזר באנטיביוטיקה הנלקחת בכדורים בנוסף לניקוי במרפאה.

במידה וניקוי עמוק והטיפול התרופתי לא שיפרו את עומק הכיסים ואת סימיני הדלקת יש לשקול את ניתוחי החניכיים. מטרתם לשחזר את הרקמות האבודות – חניכיים ועצם.

שום טיפול לא יצליח ללא שיתוף הפעולה שלכם

• הפסיקו לעשן
  • שימרו על הגיינה קפדנית
  • מחלה כרונית  מחייבת מענה מתמשך. הגיעו לטיפולים לפי ההנחיות הרפואיות.

רוצים להתיעץ ? התקשרו 0507622353 או מלאו טופס צור קשר